Avionski letovi sve češće su na meti podmukle turbulencije koje do sada nije bilo: Znanstvenici otkrili o čemu se radi
Kako stoji u podacima novog istraživanja, sve je izraženiji posebno podmukli oblik turbulencije koji je pogoršan zbog klimatskih promjena.
Pojavljuje se turbulencija koja nastaje na nebu bez oblaka i obično je nevidljiva za avionski radar, a naziva se "turbulencija čistog zraka". Stručnjaci upozoravaju da će ovaj problem postajati sve veći kako se planet zagrijava. Prema istraživanju objavljenom u časopisu Geophysical Research Letters, teška turbulencija čistog zraka (CAT) postaje sve učestalija.
Na standardnim rutama iznad sjevernog Atlantika zabilježeno je povećanje turbulencije čistog zraka od 55 posto između 1979. i 2020. godine. Istraživanje je otkrilo da je povećanje turbulencije najizraženije iznad SAD-a i sjevernog Atlantika, ali također je zabilježeno značajno više turbulencije duž popularnih ruta preko Europe, Bliskog istoka, južnog Atlantika i istočnog Pacifika.
Sve je zbog klimatskih promjena
"Imajući u vidu desetljeća istraživanja koja ukazuju na povećanje turbulencije čistog zraka zbog klimatskih promjena u budućnosti, sada imamo dokaze da se to povećanje već događa. Aviokompanije moraju razmišljati o tome kako će se nositi s povećanom turbulencijom", izjavio je Paul Williams, koautor istraživanja i znanstvenik s Sveučilišta Reading.
Turbulencija već košta američke aviokompanije stotine milijuna dolara godišnje zbog putničkih ozljeda, kašnjenja letova, oštećenja i habanja aviona, a svaka dodatna minuta leta u uvjetima turbulencije povećava te rizike.
Nažalost, turbulencija čistog zraka je posebno teška za izbjegavanje. Avionski radar može upozoriti pilote na turbulencije u blizini oluje, ali budući da radar detektira kapljice vode u oblacima, praktički je "slijep" za turbulenciju čistog zraka koja se javlja kada nema oblaka u vidokrugu.
Kako nastaje?
Ova vrsta turbulencije nastaje zbog razlika u brzini vjetra na različitim visinama, što se naziva "smicanje vjetra". Mlazni tokovi postaju sve haotičniji jer emisije stakleničkih plinova iz fosilnih goriva zagrijavaju najniži sloj Zemljine atmosfere, troposferu. Ta haotičnost, proizašla iz sve veće razlike u temperaturama između troposfere i stratosfere, uzrokuje porast turbulencije čistog zraka, istakla je Isabel Smith, meteorologinja i doktorandica na Sveučilištu Reading, koja nije bila uključena u istraživanje.
Istraživanje se temelji na atmosferskim podacima prikupljenim tijekom proteklih četiri desetljeća, no Smith je procijenila koliko se turbulencije čistog zraka može očekivati u budućnosti. U ožujku je objavila rad u kojem je navela da se povećanje CAT-a svake sezone povećava za 9 do 14 posto za svaki stupanj globalnog zagrijavanja. Od industrijske revolucije, planeta se zagrijala za više od jednog stupnja.
Šokantno je vidjeti to
Očekuje se da će tijekom ljetne sezone, kada obično ima manje turbulencija, zabilježiti veći porast u odnosu na zimu, kada je obično najviše turbulencija. Do 2050. godine ljeta bi mogla biti "burnija" poput zima iz 1950-ih.
Iako je to znala, Smith je ipak bila iznenađena kada je vidjela koliko je već sada došlo do povećanja turbulencije čistog zraka od 1979. godine.
"Znali smo da se to događa, ali je šokantno vidjeti da je riječ o 55 posto. To je prilično velik postotak. Malo je zastrašujuće vidjeti ove visoke vrijednosti", zaključila je Smith.