U Jugoslaviji je ova firma brzo narasla i zapošljavala tisuću ljudi, a njihove proizvode koristimo i danas
Jugoslavija je u razdoblju od pedesetih do osamdesetih godina prošlog stoljeća prošla kroz značajne promjene, preobražavajući se iz zaostale agrarne zemlje u razvijenu industrijsku državu. Milijuni ljudi preselili su se iz sela u gradove, privučeni mogućnostima zapošljavanja u novootvorenim tvrtkama koje su zapošljavale tisuće, pa čak i desetke tisuća radnika.
Jedna od najuspješnijih tvrtki tog vremena bila je Jugoplastika, o kojoj se detaljno govori u videu na YouTube kanalu Croatia Today. Video, podijeljen u dva dijela, opisuje povijest i uspjehe najvećih poduzeća bivše Jugoslavije.
Jugoplastika je osnovana 1952. godine u Splitu kao poduzeće u društvenom vlasništvu za proizvodnju plastičnih masa i tekstilnih proizvoda. Poduzeće je brzo naraslo i razvilo se u jednu od najvećih tvrtki u bivšoj Jugoslaviji. Imala je četiri velike tvornice, poznate kao radne organizacije, te dodatne pogone širom Dalmacije. Posebno je istaknuta tvornica na ulazu u Solin, poznata kao Autodijelovi, koja je danas preživjela kao AD Plastik, jedini preostali pogon iz Jugoplastikine ere.
Simbol rasta
Direktor Jugoplastike, Dinko Kuzmanić, bio je ključan u stvaranju jedinstvene ekonomske politike razvoja Dalmacije. Pogoni konfekcije u Sinju zapošljavali su 500 radnika, dok su tvornice obuće u Zadru i Benkovcu zapošljavale oko 1000 radnika. Tvornica u Benkovcu bila je poznata po proizvodnji odjeće za zapadno tržište, a posebno po suradnji s vodećim europskim brendovima sportske odjeće, kao što su Adidas i francuski Rondine. Jugoplastika je godišnje proizvodila 4,5 milijuna sportskih torbi za Adidas, što pokazuje opseg i značaj njezine proizvodnje.
Ljudi u nevjerici gledaju sliku s ljetovanja u Hrvatskoj iz doba Jugoslavije: Svima u oko upada jedan detalj
Tvornica autodijelova u Solinu proizvodila je dijelove za nekoliko poznatih automobilskih marki, uključujući Zastavu, Citroën, Renault, Volkswagen, Ladu i Fiat. U Starom Gradu na Hvaru radilo je 200 radnika koji su proizvodili plastične gumbe, dok su pogoni u Makarskoj proizvodili plastične profile od PVC-a, s oko 300 zaposlenih. Od ukupno 13.000 radnika Jugoplastike, njih čak 10.000 radilo je direktno u proizvodnji, stvarajući nove materijalne vrijednosti.
Zanimljivo je napomenuti da su svi pogoni Jugoplastike imali vlastite restorane, koji su nudili i posebne obroke za dijabetičare, što pokazuje brigu o zaposlenicima. Mnogi proizvodi Jugoplastike, koji su se proizvodili u to vrijeme, i danas se mogu pronaći u oglasnicima, što govori o kvaliteti i trajnosti proizvoda ove tvrtke.
Jugoplastika je bila simbol industrijskog rasta i razvoja bivše Jugoslavije, pružajući tisućama ljudi radna mjesta i doprinosići gospodarskom napretku cijele regije. Priča o Jugoplastici još uvijek živi kroz uspomene na njezine proizvode i utjecaj koji je imala na lokalnu zajednicu.