Ekonomist otkrio najčešće prevare na 'crni petak': 'Kada vidite ovoliki popust, okrenite se'

No, ekonomist Nemanja Antić upozorava da kod nas Crni petak odavno nije jedan dan — već marketinška kampanja koja se rastegne na tjednima.
Prema njegovim riječima, sniženja uistinu postoje, ali kupci moraju biti oprezni: „Iskoristim priliku i kupujem neke stvari na sniženju, posebno tehnologiju. Ali nemojte se zavaravati — provjerite cijene u drugim trgovinama. Prošećite, usporedite, vidite što vam odgovara za džep.“
Dodaje kako domaći trgovci često nastave rasprodaje do kraja studenoga, pa čak i dulje, piše Kurir.
Koliko su popusti stvarni? “Vraški je posao lažirati cijene”
Kupci se godinama pitaju jesu li snižene cijene stvarno snižene ili je sve marketinški trik. Antić smatra da se ne treba previše opterećivati: „Uđeš u trgovinu i vidiš cijenu. Vraški je posao lažirati cijene. Ako mi se čini da je skupo — neću kupiti. Nema razloga gubiti vrijeme.“
Tko je zapravo Krampus? Strašna alpska tradicija mogla bi vam itekako promijeniti mišljenje
Tvrdi kako je gotovo polovica proizvoda u trgovinama zapravo već prodavana ispod nabavne cijene, jer ih trgovci žele “izvući” iz skladišta.
No naglašava i jedan važan trend: „Prije smo kupovali proizvod da bismo ga koristili. Danas idemo u kupovinu radi kupovine — radi društvenih mreža, druženja i adrenalina. To je reptilski mozak, ljudi skupljaju pozitivne dojmove.“
Antić dodaje i provokativnu tvrdnju: „80 posto dama radije ide u šoping nego da ima seks s partnerom.“

Najčešći trikovi trgovaca: “Popust do 70% je čista podvala”
Antić smatra da se kupci najlakše hvataju na ekstremne popuste: „Kad vidim ‘do 70%’, odmah ulazim u trgovinu. Čarape su stvarno 70% snižene, ali imaju samo veličinu 36. A odijelo je sniženo 2%.“
Još jedan čest trik je stvaranje umjetnog osjećaja hitnosti: „‘Ostalo je još 17 majica u veličini M!’ — automatski se pali reptilski mozak. Ljudi prestanu razmišljati i kupuju jer ne žele propustiti priliku.“
A kada kupac pita zašto su informacije bile pogrešne, Antić kaže da trgovci uvijek „nađu opravdanje“.
Kartice vs. gotovina
Sve manje ljudi plaća gotovinom, a sve više karticama — što banke potiču iz očitog razloga.
Antić objašnjava zašto je kartično plaćanje psihološki opasno: „Jeste li ikada platili nešto od 17.000 dinara gotovinom? Ja jesam. Duša me boljela dok sam brojao. A kad platite karticom — ne osjetite.“
Banke, kaže, žele da kartice zamijene gotovinu jer im donose zaradu od naknada i kamata.

Kako kupovati pametno?
Antić upozorava kako ljudi najčešće kupuju impulzivno. Predlaže jednostavno rješenje:
„Kupovina bi svima bila jeftinija kad bi kupovali po popisu. Da to svi rade — sve bi se trgovine zatvorile.“
Uštedjeti se može — ali samo ako razmišljate hladne glave
Crni petak može biti prilika za uštedu, ali prema Antiću, samo za kupce koji se informiraju, planiraju i ne popuštaju pred agresivnim marketingom.
Ako želite stvarni popust, a ne marketinšku iluziju — prije kupnje provjerite cijene, ne vjerujte natpisima “do 70%” i izbjegavajte impulzivne odluke.