Brod 'duhova' iz Hrvatske godinama sije strah po cijelom svijetu: Viđen je nedavno i priče o njemu su jezive

Brod izgrađen u Kraljevici, posve jugoslavenske proizvodnje, krenuo je u luksuzna krstarenja Arktikom, preživio nasukavanje na Antarktiku, ali 2013. nestao bez traga u Atlantskom oceanu. “Ljubov Orlova” postala je pomorska legenda, a njezina sudbina i dalje je obavijena velom misterija – od priča o kanibalističkim štakorima do lažnih uzbuna s američkih plaža.
Jugoslavenski ponos koji je postao legenda
Malo je poznato da je bivša Jugoslavija, osim automobila, svemirskog programa i nuklearnog instituta, imala i svoj “brod duhova”. Riječ je o “Ljubov Orlovi”, izgrađenoj 1976. godine u brodogradilištu u Kraljevici, po narudžbi Dalekoistočne kompanije iz Vladivostoka. Ime je dobila po Ljubov Orlovoj, prvoj velikoj zvijezdi sovjetske kinematografije.
Iako je nastala u Jugoslaviji, brod je plovio pod sovjetskom zastavom, a kasnije i pod zastavama drugih država. Bio je težak više od 4.000 tona, dug 90 metara i pripadao seriji “ice class” – posebno dizajniranoj za plovidbu ledenim morima Arktika i Antarktike. Osim istraživačkih ekspedicija, korišten je i za luksuzna krstarenja. Sovjetski Savez, a potom i Rusija, koristili su ga i u filmske svrhe, među ostalim u ratnom filmu “Ostrvo medveda” s Donaldom Sutherlandom i Vanessom Redgrave.
Od Antarktika do Polinezije
Godine 1999. brod je prodan Kukovim otocima, gdje je prometovao među polinezijskim lukama sve do 2010., kada je vlasnik zapao u financijske probleme. Tijekom tog razdoblja, 2006. godine, “Ljubov Orlova” nasukala se na udaljenom antarktičkom otoku, no španjolski ledolomac odvukao ju je na jug Južne Amerike, do Ognjene zemlje.
Posljednje putovanje iz Kanade
Nakon stečaja vlasničke tvrtke, brod je 2010. zaplijenjen u kanadskoj luci St. John’s, Newfoundland. Ondje je dvije godine stajao napušten, sve dok 28. siječnja 2013. nije isplovio prema Dominikanskoj Republici, gdje je trebao završiti na groblju brodova. Pratila ga je tegljač “Charlene Hunt”.
Samo dan kasnije, 29. siječnja, konop koji ga je vezao za tegljač puknuo je. Brod je ostao sam na pučini, a posada tegljača, zbog visokih valova i jakog vjetra, nije ga mogla uhvatiti. “Ljubov Orlova” ubrzo je prešla u međunarodne vode, potpuno bez nadzora. Kanadsko ministarstvo prometa zaključilo je da ne predstavlja opasnost za naftne platforme, iako su stručnjaci upozoravali na rizik od sudara s drugim plovilima.
Nestanak i šutnja
U veljači 2013. brod je viđen oko 1.300 nautičkih milja od Irske. Nekoliko mjeseci nakon toga još je emitirao signal, a onda je komunikacija potpuno prestala. Budući da se sustav za poziv u pomoć aktivira tek kada je brod pod morem, pretpostavlja se da je potonuo i sada leži na dnu oceana.
Kanibalistički štakori i lažne uzbune
Godine 2014. britanski tabloidi objavili su bombastične naslove tvrdeći da se brod približava Ujedinjenom Kraljevstvu, pun kanibalističkih divovskih štakora. Iako je priča izazvala senzaciju, brzo se pokazalo da je riječ o potpunoj izmišljotini.
Slična situacija dogodila se krajem 2020. kada je more kod kalifornijskog odmarališta Coronado otkrilo olupinu dugu 90 metara. Mnogi su se ponadali da je riječ o “Ljubov Orlovi”, no utvrđeno je da se radi o starijem brodu “Monte Carlo”.
Misterij koji traje
Do danas nije poznato nalazi li se “Ljubov Orlova” još uvijek negdje na površini oceana ili već godinama počiva na morskom dnu. Hoće li ga jednog dana pronaći znatiželjna ekspedicija, ili će poput legendarnog “Mary Celeste” ostati vječna pomorska zagonetka, ostaje nepoznato.
Jedno je sigurno – ovaj ponos jugoslavenske brodogradnje već sada pripada legendama pomorske povijesti i živi dalje u pričama, knjigama i mašti ljubitelja morskih misterija.