Dramatično upozorenje za milijune Europljana: 'U životnoj ste opasnosti ako ste kupili ove namirnice'

Savezni ured za zaštitu potrošača i sigurnost hrane u Njemačkoj (BVL) upozorava na rastuću prijetnju za milijune ljudi koji pate od alergija na hranu. Sve veći broj prehrambenih proizvoda povlači se iz prodaje zbog pogrešno označenih sastojaka – poput kikirikija u namazu, pšenice u čokoladi ili mliječnih proteina u proizvodima koji se reklamiraju kao veganski. Takve greške mogu izazvati ozbiljne, pa i životno ugrožavajuće alergijske reakcije.
Alergeni – drugi najčešći uzrok povlačenja proizvoda
Statistike Saveznog ureda pokazuju zabrinjavajući trend. Od 2011. do danas zabilježena su 2.743 opoziva prehrambenih proizvoda, od čega je svaki deveti slučaj povezan s nedeklariranim alergenima. Samo u prvoj polovici 2025. zabilježeno je već 30 takvih incidenata, što alergene svrstava na drugo mjesto među najčešćim razlozima povlačenja proizvoda – odmah nakon mikrobioloških kontaminacija.
Predsjednik BVL-a Friedel Cramer naglašava: „Za osobe s alergijama, ovakvi propusti mogu imati ozbiljne zdravstvene posljedice, od jakih reakcija netolerancije do životno opasnih situacija.“

Uzrok problema: ljudska pogreška i manjkava kontrola
Greške u označavanju najčešće su rezultat ljudskog faktora. Ponekad proizvođači zaborave ažurirati popis sastojaka, proizvodne linije se ne očiste dovoljno temeljito, a zna se dogoditi i da se ambalaža zamijeni u zadnji trenutak. Posljedica je jasna – proizvod koji može biti opasan za alergičare završava na policama trgovina.
Zbog toga je u Njemačkoj 2011. pokrenut informacijski portal lebensmittelwarnung.de, koji služi kao sustav brzog informiranja potrošača o rizičnim proizvodima. Portal je prošle godine tehnički i vizualno unaprijeđen, a glavna mu je svrha omogućiti građanima – osobito onima koji boluju od alergija – da pravodobno saznaju za moguće opasnosti.
Pametna aplikacija – sustav ranog upozorenja za alergičare
Uz portal, BVL je predstavio i novu mobilnu aplikaciju koja dodatno pomaže korisnicima u svakodnevnom životu. Korisnici mogu sami odabrati koje ih alergene zanimaju i u skladu s tim primati personalizirane obavijesti putem "push" notifikacija. Na taj način, opasni proizvodi se mogu izbjeći na vrijeme – što je ključno kada su u pitanju reakcije koje mogu nastupiti u svega nekoliko minuta.

Sve više alergičara – i sve više rizika
Podaci Saveznog instituta pokazuju da oko 30 posto stanovništva u Njemačkoj tijekom života razvije neku vrstu alergije. Osim peludnih alergija, sve su češće i prehrambene reakcije – na orašaste plodove, jaja, ribu, soju i mliječne proizvode.
Simptomi alergijske reakcije mogu varirati – od blažih poput osipa i mučnine, do ozbiljnih problema s disanjem i anafilaktičkog šoka koji može biti fatalan. Posebnu zabrinutost izaziva činjenica da se simptomi često javljaju tek nekoliko minuta nakon konzumacije – kada je za reakciju već prekasno.
Apel industriji i potrošačima
BVL apelira na proizvođače hrane da s još većom pažnjom pristupaju deklariranju sastojaka. Istovremeno, upozorava i potrošače – osobito one koji boluju od alergija – da budu dodatno oprezni i redovito prate provjerene izvore informacija poput službenih portala i aplikacija.
Iako su osobe s alergijama već naviknute na pažljivo čitanje etiketa, jedna mala greška u deklaraciji može imati katastrofalne posljedice. U današnjem vremenu, kada broj alergičara raste, odgovornost proizvođača – ali i svijest potrošača – nikada nisu bili važniji.