Isti proizvod u Ikeji u Hrvatskoj košta 169 eura, dok je u Austriji svega 89 eura: Objasnili su i zašto

Objava na popularnoj Facebook stranici “Halo inspektore” proteklih je dana izazvala lavinu komentara i negodovanja građana, nakon što je otkrivena gotovo 90-postotna razlika u cijeni identičnog proizvoda IKEA-e prodavanog u Austriji i Hrvatskoj. Riječ je o kuhinjskom regalu GRILLSKÄR dimenzija 86×61 cm, koji austrijski kupci plaćaju 89 eura, dok isti artikl hrvatske potrošače košta čak 169 eura.
Razlika od 80 eura šokirala je korisnike društvenih mreža i ponovno otvorila pitanje o (ne)opravdanosti velikih razlika u cijenama unutar Europske unije, osobito kada se radi o međunarodnim brendovima koji posluju po jedinstvenom poslovnom modelu.
Građani ne kriju nezadovoljstvo
U komentarima ispod objave, brojni građani izrazili su ogorčenje, pitajući se kako je moguće da proizvod iste marke i kvalitete u Austriji košta gotovo upola manje. Ističu kako IKEA, za razliku od drugih trgovačkih lanaca, “nema stotine prodavaonica po cijeloj ‘kifli’ državi”, pa se ne može pozivati na “zahtjevne logističke uvjete” kao što to čine drugi lanci poput dm-a, Bipe, Spara ili Lidla.
Jedan korisnik osvrnuo se i na ekonomske uvjete: “Nisu niti naše plaće veće od onih u Austriji… Gorivo je bilo do danas kontrolirano, imamo suvremene autoceste, a i naše su cijene prijevoza niže od austrijskih.” Takvi komentari jasno ukazuju na frustraciju hrvatskih potrošača, koji su već godinama suočeni s višim cijenama i nižim standardom u odnosu na ostatak Europe.
IKEA Hrvatska: Cijene se određuju prema uvjetima tržišta
Zbog brojnih upita koji su pristigli nakon objave, administratori stranice kontaktirali su upravu IKEA-e Hrvatska, tražeći službeno objašnjenje za gotovo dvostruku razliku u cijeni istog proizvoda. U odgovoru, koji je u cijelosti objavljen na stranici, IKEA navodi sljedeće:
“Osnovna poslovna ideja naše tvrtke nudi širok asortiman dobro dizajniranih, funkcionalnih i sigurnih proizvoda za dom po niskim cijenama, pristupačnim za što veći broj ljudi. Osnova za određivanje cijena je situacija na konkretnom tržištu, koja uključuje poreze i druge namete, cijene energije, logističke okolnosti i prisutnost konkurencije. Osim toga, cijene se mogu razlikovati i ovisno o potražnji u pojedinoj zemlji. To su čimbenici koji u konačnici utječu na krajnju cijenu proizvoda i često su razlozi zbog kojih može doći do razlika u cijenama proizvoda čak i u zemljama koje su vrlo blizu jedne drugoj. Ostajemo dosljedni svojim nastojanjima da budemo pristupačniji, dostupniji i održiviji za ljude u Hrvatskoj i šire.”
Iako odgovor pojašnjava kako različiti lokalni faktori mogu utjecati na formiranje cijena, kod mnogih potrošača nije ublažio osjećaj nepravde, pogotovo kada se u obzir uzme činjenica da su hrvatske plaće značajno niže od austrijskih, dok su razlike u cijeni često u suprotnom smjeru.
Pitanje cijena i tržišnog poštenja ostaje otvoreno
Ova situacija ponovno je otvorila pitanje prakse velikih međunarodnih kompanija koje unutar istog tržišta Europske unije primjenjuju različite cijene, nerijetko na štetu zemalja s nižim životnim standardom. I dok iz IKEA-e poručuju da cijene određuju lokalni uvjeti, mnogi građani s pravom se pitaju – gdje je tu tržišna pravednost?
Iako IKEA i dalje bilježi veliku popularnost među kupcima u Hrvatskoj, ovakve razlike u cijenama narušavaju povjerenje i potiču potrošače da se okrenu online kupnji ili čak fizičkim odlascima u inozemne trgovine, što je sve češća praksa.
Pitanje ostaje – hoće li ovakvi slučajevi potaknuti nadležne institucije da uvedu stroži nadzor nad cijenama na jedinstvenom tržištu, ili će potrošači i dalje ostati taoci tzv. “tržišnih uvjeta” koji sve češće znače – skuplje za nas, jeftinije za druge?