Je li ovo kraj Googlea? ChatGPT je upravo postao tražilica – i jedini zaista može ugroziti Google!
Tvrtka OpenAI predstavila je SearchGPT, funkciju za pretraživanje interneta u stvarnom vremenu povezanu s ChatGPT-om. U svijetu, u kojem Google već desetljećima dominira sa svojih 90% dominacije u svijetu internetskih tražilica, ovo je zaista VELIKA VIJEST.
Integracija internetskog pretraživanja u ChatGPT zatvara ključnu konkurentsku prazninu s rivalima poput Microsoft Copilota i Google Geminija, koji već dugo nude pristup internetu u stvarnom vremenu u svojim AI razgovorima. Ovim potezom ChatGPT ima najveću šansu ugroziti Googleovu dominaciju u pretraživanju od svih Googleovih konkurenata ikad.
OpenAI predstavio je SearchGPT samo dva dana nakon što je Google objavio kako je AI Overviews proširio na više od 100 zemalja na svijetu (ne, Hrvatska i ostale zemlje EU-a nisu još među njima), a i Meta najavljuje svoju AI tražilicu.
Nitko u ovoj AI ratu ne želi ispasti nova Nokia koja je ispala teški gubitnik u ratu pametnih telefona. Google se posebno boji te sudbine.
Sam šef OpenAI Sam Altman je na X-u napisao: „Pretraživanje je moja omiljena funkcija koju smo lansirali u ChatGPT-u od prvotnog pokretanja! Vjerojatno je udvostručila moje korištenje u posljednjih nekoliko tjedana.“
Što je SearchGPT i kako izgleda?
SearchGPT je funkcija pretraživanja interneta kroz ChatGPT sučelje. Umjesto lansiranja kao zaseban proizvod, tražilica je integrirana u postojeće sučelje te omogućuje korisnicima da pretražuju informacije na internetu u stvarnom vremenu bez da napuštaju ChatGPT.
Kada korisnik postavi upit koji zahtijeva najnovije informacije, ChatGPT koristi SearchGPT funkciju da pretraži internet. Oslanja se na tražilice poput Binga, koje mu omogućuju pristup aktualnim podacima, čime proširuje svoje prethodno ugrađeno znanje.
Iako opciju pretraživanja interneta AI koristi samostalno, ovisno o vrsti upita korisnika, korisnici ga također mogu ručno pokrenuti žele li proširiti znanje i izvan modela kojeg nudi ChatGPT. Nakon što korisnik postavi pitanje u ChatGPT-u, može kliknuti na gumb "Pretraži", a odgovor kojeg dobije ima gumb "Izvori" s linkovima na reference.
Za sada je ova opcija dostupna samo za pretplatnike ChatGPT-a, ali kroz iduće mjesece pretraživanje će biti dostupno i u besplatnoj verziji. osim ovog, postoji i Chrome ekstenzija kojom možete ChatGPT tražilicu postaviti kao „defaultnu“ tražilicu.
SearchGPT vs. Google – sličnosti i razlike
Kako se ChatGPT pretraživanje uspoređuje s Googleom?
Za početak, bitno je naglasiti kako SearchGPT koristi Bing i druge izvore za dohvaćanje informacija, a ne Google.
Treće, dok Google korisnicima nudi popis linkova na kojima mogu pronaći informacije, SearchGPT korisnicima odmah nudi cjelovite informacije.
Postoji nekoliko razloga zašto bi korisnici mogli odabrati SearchGPT prije nego Google, a to su njegove prednosti. Oni koji su imali priliku isprobati SearchGPT, imaju samo riječi hvale. Među desecima tekstova i stotinama statusa koje sam uspjela pročitati,evo što ljudi ističu kao posebno dobro kod SearchGPT-a, a što je ipak bolje kod Googlea.
Prednosti SearchGPT-a:
- Brzo
- Bez oglasa
- Pregledno
- Smisleno
Brzo: Rezultati koje SearchGPT izbacuje su brzi. U počecima AI chatbotova, sporost je bila jedna od većih zamjerki korisnika, no to je sad stvar prošlosti.
Bez oglasa: Korisnicima se najviše sviđa izostanak oglasa na SearchGPT-u. Kažu da ChatGPT pretraživanje ima sve one karakteristike koje je rani Google imao prije nego što je počeo unovčavati našu pažnju.
Googleove stranice s rezultatima pretrage krcate su oglasima i svima to ide na živce.
Dok Google zarađuje mnogo novca od oglašavanja u rezultatima pretraživanja, OpenAI trenutno nema planova za oglašavanje u ChatGPT-u. Treba naglasiti to TRENUTNO, jer i Google je u početku bio bez oglasa. A kako je pretraživanje pokretano umjetnom inteligencijom ipak skuplje za održavanje od tradicionalnog pretraživanja, jasno je da će se OpenAI morati nekako financirati da bi ostao dostupan i u besplatnoj verziji.
Pregledno i smisleno: Trenutna Google tražilica toliko je „opterećena“ drugim Googleovim proizvodima i usluga (oglasi, business profili, novosti, slike, rezervacijski sustavi, itd), da je prilično neprepoznatljiv u odnosu na tražilicu s kojom smo počeli guglati.
SearchGPT nudi odgovor u prirodnom jeziku, a informacije su sažete i pregledne pa je korisnicima lakše razumjeti informacije. Pretraživanje daje osjećaj smislenosti jer prikuplja različite informacije u tekst koji ima glavu i rep.
Također omogućuje praćenje razgovora, tako da se kasnija pretraživanja nastavljaju na prethodne, bez potrebe da sve iznova formulirate. Sve se odvija na istom zaslonu, dok kod Google pretraga informacije nestaju čim se dogodi nova pretraga u istom prozoru. Tako Google zahtijeva od korisnika da pregledavaju više izvora kako bi pronašli informacije, a SearchGPT ih zadržava u istom ekranu.
Prednosti Googlea:
OpenAI i dalje jasno navodi na dnu stranice, da "ChatGPT može napraviti pogreške."
Nije nepoznanica da ChatGPT, baš kao i ostali AI chatbotovi, izbacuju ponekad netočne i nesuvisle informacije koje su već prozvane kao „AI halucinacije“. No AI je sve bolji u liječenju tih halucinacija i pitanje je vremena kada će se u cijelosti „izliječiti“.
U ovom kontekstu, sve dok su korisnici sigurni da nema „halucinacija” (tj. pogrešaka u generiranim informacijama), ChatGPT bi mogao imati prednost. Međutim, korisnicima koji vole sami pregledati izvore i točno znati kamo ih pretraživanje vodi možda se neće svidjeti "posrednik" koji im objašnjava informacije dok ih usmjerava dalje.
Osim toga, informacije koje nam daje SearchGPT su znatno ograničenije:
- SearchGPT nudi u prosjeku 13 rezultata, a Google više od 100
- SearchGPT ima samo 57,04% jedinstvenih domena u svojim rezultatima pretraživanja. Googleov indeks pretraživanja obuhvaća stotine milijardi web stranica, što je debelo više od baze na kojima ChatGPT vadi informacije.
- SearchGPT-u nedostaju elementi poput videa, karata (Maps) i drugih korisnih funkcija koje Google ima
Osim ovog, valja istaknuti kako jedna trećina (odnosno 32%) svih rezultata koje nudi SearchGPT dolaze iz medija, pa tako ChatGPT očito favorizira medijske kuće i portale naspram drugih web izvora. Google favorizira Reddit, s druge strane. Platforme kao što su Reddit, Quora, Medium ili pak hrvatski Forum.hr nerijetko će se pojaviti iznad nekih drugih rezultata jer ih Google favorizira. Posebno favorizira Reddit s kojim su lani sklopili dosta lukrativni financijski dogovor.
Zaključak:
Rat u AI svijetu snažno se zahuktava i podsjeća na borbe u svijetu pametnih telefona. Dok Applea ima posložen cijeli sustav kao što ga ima Google, android telefoni našli su put do korisnika i snažno mu konkuriraju. Iako se Samsung tu jako istaknuo, te je godinama prodavao više pametnih telefona od Applea, ponovo mu gleda u leđa Appleu. Apple je nakon dugo godina u 2023. prešišao Samsung po broju prodanih pametnih telefona.
Tko zna hoće li ovakva igra mačke i miša nastati i u svijetu internetskih tražilica. Google je zaista predugo toliko nadmoćno dominantan da je gotovo pa monopolist.
Autor teksta: Barbara Slade Jagodić, SEO stručnjak