Konjska snaga – zašto i dalje postoji ova mjerna jedinica?

Ako kupujete automobil i nemate iskustva s mjerenjem snage ili statistikom vozila, možda ćete biti zbunjeni jednom od ključnih značajki vozila – njegovim konjskim snagama. Ako ih neki automobili imaju preko tisuću, koliko konjskih snaga može proizvesti jedan konj i kako je uopće nastao ovaj pojam?
Konjska snaga kao marketinški alat
Maksimalna snaga konja zapravo je mnogo bliža broju od 15 konjskih snaga. Zapravo, prikladniji naziv za ovu mjernu jedinicu mogao bi biti "ljudska snaga", s obzirom na to da prosječna zdrava osoba može proizvesti nešto više od 1 konjske snage.
Pa odakle je onda došao taj izraz? Prvi ga je skovao kasnih 1700-ih James Watt, škotski inženjer zapamćen po svojim kultnim i nevjerojatno učinkovitim parnim strojevima. Tražeći način da reklamira svoje izume, izumio je mjernu jedinicu koja je učinkovito pokazivala superiornost njegovih parnih strojeva u usporedbi s nečime što je ljudima poznato – konjima.
Watt je utvrdio, osobnim promatranjem, a ne kontroliranim znanstvenim istraživanjem, da radni konj može okrenuti mlinsko kolo 144 puta po satu. Koristeći ovaj broj, procijenio je da su konji bili sposobni gurnuti oko 14.774,41 kilograma 1 metar u minuti. Radi praktičnosti, zaokružio je ovo na 14.968,55 kilograma rada po minuti te je rođena mjerna jedinica konjske snage.
Nije puno mario za točnost mjerenja, već za termin koji je naglašavao drastična poboljšanja u produktivnosti koja bi kupci doživjeli ako bi kupili jedan od njegovih parnih strojeva. Njegovi su strojevi doista bili daleko moćniji i pouzdaniji od konja, i kao rezultat toga, vrlo malo ljudi je dovodilo u pitanje ili se brinulo oko istinitosti njegovih proračuna.
Watt je, po svemu sudeći, bio inženjerski, ali i marketinški genij, a njegovi vršnjaci su ga toliko cijenili da je, kao priznanje za njegova pionirska djela i pothvate, jedinica snage watt konačno nazvana po njemu 1882.
S obzirom na to da sada znamo da konj može proizvesti mnogo više od jedne konjske snage, zašto još uvijek koristimo izraz koji je Watt kreirao kao dio marketinške kampanje? Zato što je postala uvriježena u jeziku i poprimila je značenje koje ne ovisi o stvarnoj procjeni i točnosti njezina podrijetla.