Stručnjaci pronašli fascinantne skrivene detalje na Mona Lisi: Uspjeli su to uz pomoć klona iz Da Vincijeve radionice
Jedno od najpoznatijih umjetničkih djela na svijetu, Mona Lisa, skriva mnoge tajne, a neke od njih stručnjaci su uspjeli otkrili uz pomoć njezina klona. I ne, ne govorimo o običnoj reprodukciji ili nečemu što je napravio neki umjetnik današnjice. Radi se o kopiji ili bolje reći klonu, koji je nastao u samom ateljeu Leonarda da Vincija, napravljena od strane jednog od njegovih pomoćnika, a sada je izložena u Muzeju Prado u Madridu. U doba renesanse, bila je uobičajena praksa da poznati umjetnici imaju šegrte u svojim ateljeima.
Dok su radili tamo, šegrti su učili trikove zanata poput pravilnog miješanja boja i pripreme platna. Mogli su također slikati pozadine na posebno velikim slikama, dok je sam umjetnik radio samo najvažnije dijelove. Još jedna stvar koju su šegrti radili bilo je proizvodnja kopija radova, poput ove Mona Lise, kako bi pomogli u održavanju potražnje. Ali postoji jedan ključan razlog zašto ova određena kopija otkriva više o Da Vincijevom portretu.
O čemu se radi? Radi se o tome što je ova kopija bila premazana. To možda zvuči kontraintuitivno, ali imalo je dubok utjecaj na sliku onakvu kakvu je sada vidimo. Daljnji radovi obavljeni su na portretu kako bi ga izmijenili, uključujući promjenu izgleda modela i, ključno, premazivanje pozadine crnom bojom.
Što su otkrili?
To daje intenzivan efekt chiaroscuroa, kontrast između svjetla i tame stvarajući mnogo intimniju i gotovo klaustrofobičnu atmosferu umjesto vrlo grandiozne i prostrane pozadine koju vidimo na originalnoj Mona Lisi.
Sliku su kasnije restaurirali stručnjaci, koji su mukotrpno uklanjali slojeve boje kako bi otkrili originalni rad. Pogledajte sliku prije i poslije ovog procesa, primijetit ćete da obnovljena verzija izgleda puno svjetlije od Da Vincijeve slike.
To nije zato što je Da Vinci slikao drugačije, već zato što je original izložen elementima više od 500 godina, što je tijekom vremena promijenilo izgled slike. Ali budući da su ovi detalji bili prekriveni u kopiji, taj sloj boje bio je zaštićen sve to vrijeme, pa sada možemo vidjeti kako je izgledao mnogo bliže tome kako bi izgledao sve te godine.
To također znači da su detalji koji su izblijedjeli na originalu i dalje vidljivi ovdje. Ljudi koji proučavaju sliku pronašli su dodatni sloj kada su obavljali skenove na platnu.
Ova tehnika može se koristiti kako bi nam rekla jesu li slike imale 'dodatni rad' tijekom godina, poput restauracija ili izmjena. Također se može koristiti i s knjigama, otkrivajući stvari na vrlo starim rukopisima koje su izbrisane ili izblijedjele.