U posljednje vrijeme avioni su naglo počeli padati s neba: Znanstvenici otkrili zašto se to događa

Samo u prvim mjesecima 2025. godine niz tragičnih nesreća u komercijalnom zrakoplovstvu odnio je više od 100 života. Najnoviji slučaj dogodio se u Karipskom moru, gdje je u nesreći zrakoplova Lanhsa Airlinesa poginulo najmanje 12 osoba, među kojima i poznati honduraški glazbenik Aurelio Martínez.
Dramatične slike s mjesta nesreće prikazuju ribarima koji su prvi priskočili u pomoć, izvlačeći unesrećene iz vode. Ovaj tragičan događaj dogodio se samo mjesec dana nakon incidenta s letom Delta Connection 4819, koji je prilikom prisilnog slijetanja na aerodromu u Torontu završio naopako, ali srećom nije bilo smrtnih slučajeva.
Osim toga, krajem siječnja dogodio se katastrofalan sudar u zraku iznad Washingtona, u kojem su poginuli svi putnici i posada američkog komercijalnog leta i vojnog helikoptera – ukupno 67 osoba.
Godina 2024. također je završila tragično kada se let Jeju Air 2216 pri slijetanju na Međunarodnu zračnu luku Muan u Južnoj Koreji zabio u betonski zid, uzrokujući smrt 179 ljudi.

Zašto dolazi do ovolikog broja nesreća?
Iako statistika pokazuje povećan broj nesreća u kratkom vremenskom razdoblju, stručnjaci naglašavaju da ne postoji dokaz o sustavnom problemu u zrakoplovstvu. John Cox, stručnjak za zrakoplovnu sigurnost, izjavio je za MailOnline da unatoč "naglom porastu nesreća", sigurnost zračnog prometa nije ugrožena.
"Ukupne statistike jasno pokazuju da je letenje i dalje najsigurniji oblik prijevoza. Samo u SAD-u ove će godine na cestama poginuti 44.000 ljudi," rekao je Cox.
Profesor statistike Arnold Barnett s MIT Sloan School of Management smatra da je niz nesreća slučajnost te ističe da su uzroci svake nesreće različiti. "U ogromnoj većini mjeseci nema nijedne fatalne nesreće na redovnim letovima u svijetu. Je li realno vjerovati da je stručnost koja je postojala do kraja 2024. odjednom nestala?" zapitao se Barnett.
Koji su uzroci nesreća?
Prema Dr. Simonu Ashleyju Bennettu, direktoru Centra za civilnu sigurnost na Sveučilištu Leicester, uzroci nesreća uključuju mehaničke kvarove, loše vremenske uvjete, ljudske pogreške i sabotaže. Podaci pokazuju da je let Jeju Air 2216 stradao zbog udara ptice, dok su snijeg i jak vjetar igrali ulogu u incidentu leta Delta Connection 4819. Najnovija nesreća u Karipskom moru vjerojatno je posljedica mehaničkog kvara, prema prvim procjenama vlasti.
Zrakoplovni stručnjak Anthony Brickhouse naglašava da, iako su nesreće dramatične, statistički podaci jasno pokazuju da je zračni prijevoz i dalje iznimno siguran. "Statistički gledano, sigurniji ste u zrakoplovu nego u automobilu na putu do zračne luke," izjavio je Brickhouse za CNN. Broj nesreća zapravo opada, ali 2024. je bila najsmrtonosnija od 2018.
Prema podacima BBC-a, broj nesreća u siječnju 2025. (52) bio je manji u odnosu na isti mjesec 2024. (58) i 2023. (70). Dugoročni trend pokazuje da se broj nesreća smanjuje, unatoč povećanju ukupnog broja letova. Ipak, 2024. godina završila je s 318 smrtnih slučajeva, čime je postala najsmrtonosnija u komercijalnom zrakoplovstvu od 2018..
Uz ovogodišnje nesreće, broj poginulih u 2025. već je premašio 100. Unatoč svemu, podaci pokazuju da se dnevno u svijetu obavi prosječno 105.972 komercijalna leta, a prema Međunarodnoj udruzi za zračni prijevoz (IATA), dogodi se samo jedna nesreća na 1,26 milijuna letova.
Iako su nedavne zrakoplovne nesreće izazvale zabrinutost, stručnjaci naglašavaju da nema razloga za paniku. Podaci jasno pokazuju da su uzroci pojedinačni i nesistemski, a zračni prijevoz i dalje ostaje daleko najsigurniji način putovanja.