Letovi avionom uskoro bi mogli postati dramatično strašniji: 'Očekujte više snažnih mikroeksplozija'

Strah od turbulencije zajednički je mnogim putnicima, osobito tijekom dugih letova. No prema novom istraživanju australskih znanstvenika, situacija bi se mogla znatno pogoršati – a glavni krivac je klimatska kriza.
Profesor Lance M. Leslie i Milton Speer sa Sveučilišta za tehnologiju u Sydneyju (University of Technology Sydney) dokazali su povezanost između tzv. iznenadnih udara vjetra i globalnog zagrijavanja, koristeći tehnike strojnog učenja kako bi analizirali sve češće i opasnije fenomene poznate kao mikroeksplozije zraka (downbursts).
Opasne mikroeksplozije: Prijetnja avionima pri najosjetljivijim fazama leta
Mikroeksplozije su snažni udari vjetra koji se iznenada javljaju pri dnu olujnih oblaka, a mogu značajno poremetiti visinu i smjer kretanja zrakoplova. Posebno su opasne tijekom polijetanja i slijetanja, kada su zrakoplovi na maloj visini i imaju najmanje manevarskog prostora.
"Naše je istraživanje među prvima koje detaljno opisuje povećani klimatski rizik za zrakoplovne kompanije zbog mikroeksplozija tijekom oluja," objasnili su Leslie i Speer u članku za The Conversation. "Aviokompanije i zračne sigurnosne agencije trebale bi očekivati više snažnih mikroeksplozija."

Već zabilježeni slučajevi: Ozlijeđeni putnici i prisilna slijetanja
Iako je komercijalno letenje statistički među najsigurnijim oblicima prijevoza – s prosječno 1,13 nesreća na milijun letova – u posljednjih nekoliko mjeseci zabilježeno je više incidenata vezanih uz ekstremnu turbulenciju.
U ožujku, pet putnika ozlijeđeno je na letu United Expressa koji je zbog jakih turbulencija morao prisilno sletjeti u Teksasu. U lipnju, devet osoba ozlijeđeno je na letu Ryanaira koji je također zbog snažne turbulencije morao izvanredno sletjeti, a putnici su opisali događaj kao šokantan.
Strojno učenje otkrilo: Toplina i vlaga stvaraju savršene uvjete za oluje
Većina prethodnih istraživanja fokusirala se na turbulencije u višim slojevima atmosfere, poput tzv. turbulencije u čistom zraku (clear air turbulence) i nestabilnosti mlazne struje. Međutim, Leslie i Speer usmjerili su se na niže slojeve atmosfere, gdje se formiraju opasni nizinski udari vjetra – mikroeksplozije.
Njihovo istraživanje, objavljeno u časopisu Climate, koristi strojno učenje kako bi identificiralo klimatske uzroke mikroeksplozija, otkrivši da povećanje temperature i vlage igra ključnu ulogu.
"Globalno zagrijavanje povećava količinu vodene pare u nižim slojevima atmosfere. Svaki stupanj Celzijusa više omogućava 7 % više vlage u zraku," navode autori.
Ta dodatna vlaga dolazi iz sve toplijih mora, isparava i hrani olujne oblake. Rezultat su snažnije oluje, koje proizvode opasne mikroeksplozije.

Male letjelice u najvećem riziku
Stručnjaci upozoravaju da su manji zrakoplovi, s kapacitetom od 4 do 50 sjedala, posebno ranjivi na ove iznenadne promjene u brzini i smjeru vjetra.
"Putnicima se čini kao da se avion naglo počinje kretati u svim smjerovima," ističu Leslie i Speer.
Mikroeksplozije će postajati sve češće i razornije
Kao što autori navode, porast globalnih temperatura uzrokuje povećanje vodene pare u nižoj troposferi – sloju atmosfere u kojem se kreću zrakoplovi tijekom polijetanja i slijetanja.
"U budućnosti se očekuje povećanje broja i jačine destruktivnih udara vjetra uzrokovanih tzv. mokrim mikroeksplozijama," zaključuju istraživači.
Apel stručnjaka: Pripravnost mora postati prioritet
Zbog sve veće učestalosti ekstremnih vremenskih pojava, znanstvenici pozivaju na hitnu reakciju zračnih vlasti i industrije kako bi se poboljšala sigurnost leta u promjenjivim klimatskim uvjetima.
Ako se trenutni trendovi nastave, ekstremne turbulencije mogle bi postati nova norma, a osobito opasne za zrakoplove u najkritičnijim fazama leta – pri uzlijetanju i slijetanju.