POPIS: Sve poslovne kratice koje morate znati i njihovo značenje

Vjerojatno ste primijetili de se u poslovnom svijetu sve više koriste kratice iz engleskog jezika koje su polako, ali sigurno zamijenile hrvatske nazive za neke službe, pozicije i odnose. Ako ste se zapitali što je B2B, a što B2C i koja je razlika između njih, ili što zapravo radi CMS ili koja je uloga CFO-a u kompaniji, objasniti ćemo vam te i neke druge najčešće pokrate u nastavku.
HR - značenje
U kompaniji će novom ili potencijalnom zaposleniku prvi kontakt obično biti HR (Human resources). Odjel za ljudske potencijale (nekadašnja kadrovska služba) odgovorna je za nadgledanje i upravljanje zaposlenicima i odgovornosti tog odjela uključuju:
- Proces zapošljavanja
- Naknade i beneficije
- Učenje i obuka
- Odnos zaposlenika i kompanije
- Razvoj same radne organizacije
Poslovne titule u kompanijama koriste razne pokrate, ovisno o tome za što je pojedinac zadužen.
CEO - značenje
Dužnosti i odgovornosti CEO-a (Chief executive officer), odnosno izvršnog direktora, se razlikuju od kompanije do kompanije, ali najčešće uključuju:
- Razvoj i provedbu kratkoročne i dugoročne poslovne strategije
- Komunikacija sa javnošću, dioničarima i državnim tijelima u ime kompanije
- Stvaranje i provedba poslovne vizije i misije
- Revizija poslovnog učinka drugih direktora i menadžera u kompaniji
- Vođenje računa i iskorištavanje novih poslovnih prilika za širenje na tržištu i iskorištavanje novih tehnologija
- Društvena odgovornost poslovanja kompanije
- Procjena rizika s kojima će se kompanija suočiti, te njihovo nadgledanje i svođenje na najnižu mjeru
- Postavljanje mjerivih strateških ciljeva
CFO - značenje
CFO (Chief financial officer), odnosno financijski direktor je odgovoran za:
- Vodstvo kontrolne grupe koja podnosi pravovremena i ispravna financijska izvješća dioničarima, zaposlenicima, regulatornim tijelima, financijskim institucijama i analitičkim kućama
- Vodstvo grupe riznice, čija je zadaća osiguranje likvidnosti, odnosno da kompanija uredno podmiruje financijske obveze.
- Vodstvo grupe koja se bavi financijskim planiranjem i analizom, a čija je zadaća osigurati maksimalan povrat na sredstva i kapital kompanije
- Komunikacija sa upravnim odborom kompanije
- Pregovaranje sa dobavljačima
CIO - značenje
Dužnosti i odgovornosti CIO-a (Chief information officer), odnosno direktora informatičke službe su:
- Uspješno uvođenje, upravljanje i korištenje informacijskih i računalnih tehnologija na razini kompanije
- Analiza učinaka koje će nove tehnologije imati na poslovanje
- Uloga čija važnost raste jer informacijske tehnologije počinju igrati sve veću ulogu u poslovanju
CTO - značenje
CTO (Chief technology officer) je menadžer zadužen za tehnološke potrebe kompanije i obično vodi odjel razvoja i istraživanja (R&D), odnosno zadužen je za:
- Nadgledanje informacijske infrastrukture kompanije
- Strateško planiranje razvoja i istraživanja, kako bi kompanija klijentima pružila bolji proizvod ili uslugu
- Veza prema klijentima, kako bi bio bolje informiran o potrebama i zahtjevima tržišta i klijenata
CMO - značenje
CMO (Chief marketing officer), odnosno direktor marketinga je zadužen za sljedeće aktivnosti u kompaniji:
- Upravljanje brandom, to jest povezivanje ciljnog tržišta i proizvoda, odnosno stvaranje lojalnosti u kupcu
- Istraživanje tržišta, odnosno prikupljanje informacija o potrebama ciljanog tržišta (potrošača), o konkurenciji i o popularnosti proizvoda ili usluge među kupcima
- Marketinšku komunikaciju, odnosno odašiljanje jasne poruke usredotočene na ciljanu skupinu potrošača (reklamiranje, sponzorirani događaji, direktni reklamni kanali, reklamiranje na društvenim medijima i slično)
- Sudjelovanje u razvoju i prodaji novih proizvoda. U razvojnoj komponenti to obično uključuje identifikaciju potreba potrošača i studije izvedivosti, dok prodajni element uključuje lansiranje novih proizvoda, promotivne akcije, analiza konkurencije i primanje i provođenje povratnih informacija koje šalju potrošači

PR - značenje
PR (Public relations) odnosno odnosi s javnošću, je upravljanje javnim mnijenjem o određenoj osobi, brandu ili kompaniji. U slučaju kompanija, fokus je na stvaranju i održavanju pozitivne slike u javnosti, komunikacija s medijima i dioničarima. Cilj je, privući nove klijente i zadržati postojeće. Posebno su važni u slučaju loših vijesti (nepopularna poslovna odluka ili loši financijski rezultati, na primjer), kako bi se ublažile negativne reakcije javnosti ili investitora.
PR kao aktivnost je obično u formi tiskovnih konferencija, objava na društvenim medijima, objava za medije i sličnih.
R&D - značenje
R&D (Research and development) odnosno istraživanje i razvoj je (u slučaju kompanija) razvoj novih ili poboljšanje postojećih proizvoda i usluga. U pitanju je ključna aktivnost, jer kompanije na taj način ostaju profitabilne i mogu parirati konkurenciji. Dakako investicije u istraživanje i razvoj su riskantne, jer nema garancije da će novi proizvod biti uspješan ili čak da je ono što je planirano izvedivo u praksi.
B2B - značenje
B2B (Business-to-business) označava razmjenu dobara i usluga između kompanija (na primjer između prodavača i veletrgovca, ili kupnju sirovine koja će se koristiti u daljnjoj proizvodnji).
B2C - značenje
B2C (Business-to-customer) je naziv za prodaju dobara i usluga izravno klijentu i obično se odnosi na prodavače koji plasiraju dobra i usluge putem interneta.
SEO - značenje
SEO (Search engine optimization) odnosno optimizacija mrežne stranice za tražilice je bitan element online marketinga. Sama SEO znači da na web stranici koriste ključne riječi (koje odgovaraju sadržaju stranice) pomoću kojih će tražilica pronaći i plasirati stranicu među prvim rezultatima kada korisnici budu tražili određenu uslugu ili informaciju.
CMS - značenje
CMS (Content management system) je softverska aplikacija ili alat pomoću kojeg korisnici mogu stvarati, ažurirati i objavljivati sadržaj na mrežnim stranicama bez znanja HTML-a i putem jednostavnijeg sučelja. Primjeri CMS-a uključuju besplatne sustave kao što su WordPress i Joomla.
CRM - značenje
CRM (Customer relationship management) je također softverska aplikacija, no koja se koristi za upravljanje odnosima s klijentima. Ovakav je softver potporni sustav odjelu prodaje jer nudi uvid u ponašanje i navike klijenata.
KPI - značenje
KPI (Key performance indicator) odnosno ključni pokazatelji uspješnosti se koriste za mjerenje, kao što im ime kaže, uspjeha. Što je KPI ovisi o cilju, odnosno onome što se mjeri. Na primjer u slučaju mrežne stranice će biti mjesečni i godišnji promet, novi posjetitelji i oni koji se vraćaju na stranicu, vrijeme provedeno na stranici i drugi pokazatelji.