Svi zaboravljaju održavati ovaj dio auta: Guta vam gorivo i drastično oštećuje vozilo

Ako vam se automobil počeo gušiti, gubiti snagu ili dimiti, postoji velika vjerojatnost da je krivac jedan od najvažnijih, ali i najosjetljivijih dijelova modernih motora – EGR ventil. Ovaj sustav recirkulacije ispušnih plinova ključan je za smanjenje štetnih emisija i prolazak tehničkih pregleda. No, kada se začepi, posljedice su trenutačne i itekako vidljive. U nastavku donosimo sve detalje, bez preskakanja ijedne informacije, kako biste znali prepoznati, očistiti i spriječiti kvar ovog čestog problematičnog dijela.
Što je zapravo EGR ventil i zašto je toliko važan?
Većina modernih motora opremljena je EGR ventilom, uređajem koji vraća dio ispušnih plinova natrag u usisnu granu. Motor tako ponovno sagorijeva dio plinova, smanjujući temperaturu izgaranja i značajno umanjujući emisije dušikovih oksida (NOx) – jednih od najštetnijih spojeva koje ispušta motor s unutarnjim izgaranjem.
U praksi to znači da automobil zahvaljujući EGR sustavu može zadovoljiti ekološke norme te bez poteškoća proći tehnički i emisijski pregled. Sve funkcionira neprimjetno – sve dok ventil ne počne otkazivati.

Kako prepoznati kvar?
Kada EGR ventil više ne radi kako treba, posljedice se osjete vrlo brzo: pad snage motora, povećanje potrošnje goriva, pojava dima iz auspuha
To su klasični znakovi da ventil više ne otvara i ne zatvara ispravno.
Gdje se nalazi EGR ventil?
Položaj EGR ventila ovisi o tipu motora i marki automobila. U pravilu se nalazi između usisnih i ispušnih cijevi, gdje omogućuje recirkulaciju plinova.
Nekad je pristup ovom dijelu bio mnogo jednostavniji – kod starijih automobila EGR se nalazio na vrhu motora i mogao se skinuti u nekoliko minuta. Danas je situacija potpuno drukčija: moderni automobili prepuni su kablova, crijeva i plastičnih poklopaca, pa kod nekih modela zamjena ventila traje svega nekoliko minuta, dok kod drugih može značiti rastavljanje pola motora te višesatni posao.

Zašto dolazi do začepljenja?
EGR ventil je iznimno sklon nakupljanju čađe, uljnih para i ugljika. S vremenom nečistoće onemogućuju pravilno otvaranje i zatvaranje ventila, što dovodi do spomenutih simptoma.
Najčešći dijagnostički kod kvara je P0400, koji upućuje na problem u radu EGR sustava. Kod se očitava putem OBD uređaja.
Čišćenje EGR ventila – dvije metode
Ako ventil nije mehanički oštećen, nego samo začepljen, moguće ga je učinkovito očistiti. Postoje dvije prihvaćene metode:
1. Mehaničko čišćenje (najbolje rješenje)
Ventil se demontira i čisti posebnim sredstvima za uklanjanje naslaga čađe i ugljika. Prednosti: najtemeljitije čišćenje
Nedostatci: zahtijeva više vremena, alat i iskustvo
2. Kemijsko čišćenje bez rastavljanja
Koristi se sprej ili aditiv koji se dodaje u usis ili gorivo. Prednosti: brzo i jednostavno
Nedostatci: djelotvorno samo kod lakših zaprljanja

Kako produljiti vijek trajanja EGR ventila?
Za optimalan rad i manje kvarova, preporučuju se sljedeće mjere: točiti kvalitetno gorivo, koristiti aditive koji smanjuju stvaranje čađe, povremeno voziti duže relacije i višim brzinama (tzv. “duvanje” ventila), redovito koristiti sredstva za čišćenje EGR sustava, nikada ne ignorirati lampicu motora – pravovremena dijagnostika sprječava skupe popravke
EGR ventil možda je skriven i neprimjetan dio motora, ali njegova uloga u smanjenju emisija i pravilnom radu vozila iznimno je važna. Ako na vrijeme prepoznate simptome, pravilno očistite ventil i brinete o preventivi, možete izbjeći ozbiljne kvarove i nepotrebne troškove. U svijetu modernih automobila, briga o EGR ventilu jedan je od ključnih koraka za dugovječnost motora i prolazak tehničkog pregleda.