Masovna prevara koja je prošla ispod radara gotovo svima: Čak 200 000 ljudi nasjelo je na vrlo skupi trik

U ona jednostavnija vremena, prije pandemija, aktualnih nam ratova, Plenkovićevog HDZ-a i drugih (nat)prirodnih nepogoda, kada su bjelosvjetskom pop-kulturnom scenom žarili i palili Ratovi zvijezda: Sila se budi, Pedeset nijansi sive, Fallout 4, The Witcher 3: Wild Hunt, Taylor Swift, Drake, One Direction i ini, dva su brata nadošla na jednu genijalnu ideju.
Naime, Eduard i Aisen Gotovtsev – inače porijeklom iz pitoresknog sibirskog gradića Jakutska u kojem temperature zimi redovito padaju dvadesetak i više Celzijevih stupnjeva ispod ništice – te su 2015. godine konačno odlučili ostvariti svoj, pretpostavit ćemo, dječački san. Kakav to točno san, pitate se? Pa naravno, napraviti najbolju videoigru od kada je američki fizičar William Higinbotham 1958. svijetu predstavio Tennis for Two, najvjerojatnije prvu videoigru u povijesti.
I tako nastade studio Fntastic koji će sedmoga dana mjeseca prosinca, ljeta Gospodnjeg 2023. naše uboge egzistencije oplemeniti videoigrom The Day Before, a koja će, baš poput netom spomenute Higinbothamove, ostaviti neizbrisivi trag u bespućima videoigraće povijesti. Dobro, dobro, tehnički su prvo izdali par drugih naslova – avanturu Radiant One, FPS hororac Dead Dozen, survival sim The Wild Eight te, u međuvremenu, online hororac Propnight – ali zadržimo se mi na The Day Before.
Početak duge predigre
Dana 29. siječnja 2021. godine The Day Before najavljen je, u gromoglasnoj maniri, ni manje ni više nego baš na službenom IGN-ovom jubito kanalu. Petominutni trailer (koji je, usput budi rečeno, pregledan preko dva i pol milijuna puta), kao i njegovi nasljednici, obećavali su mnogo toga poput političara koji se nalazi usred predizborne kampanje – od prvoklasnih vizuala i imerzivnosti te reaktivnosti NPC-jeva, preko ogromnog svijeta, customizacije oružja, voice chata popraćenog facijalnim animacijama ili mogućnosti kupnje/uređivanja virtualnih kuća (čak i korištenja saune!), pa sve do revolucioniranja samog MMO survival žanra.
Istinabog, igra je settingom (postapokaliptični svijet pogođen grozomornim virusom) ostavljala snažan dojam svojevrsnog križanca između Ubisoftovog The Divisiona i Naughty Dogovog The Last of Us i, istinabog, njezini developeri pojavili su se praktički niotkuda, ali raja je bila oduševljena. Dapače, raja je bila toliko oduševljena da je The Day Before u relativno kratkom roku postao najpoželjnija udavača na Steamu – naslov koji se iščekivao istom onom žustrinom kojom su pioniri maleni nekoć iščekivali priliku da trče štafetu.
Opet, istinabog, bilo je tu i nekih zlogukih komentatora koji se nisu dali zavarati šarenim lažama dinamičnog dua iz Fntastica, odnosno koji su, obdareni njuhom kakvog se ne bi posramio ni najrasniji krvosljednik, ispravno nanjušili da u čitavoj toj priči nešto užasno smrdi, ali njihovi glasovi razuma, kako to obično biva, utopili su se u zaglušujućem žamoru gomile...
Odgode, odgode na sve strane
Kako su prvo dani, potom tjedni, zatim i mjeseci polako prolazili, tako se o The Day Before, očekivano, sve više šuškalo, a potom se, svega nepunih mjesec dana prije prvotnog datuma izlaska, ekipa iz Fntastica oglasila u namjeri da sa svijetom podijeli radosnu vijest – The Day Before neće, kako je obećano, izaći 21. siječnja 2022. već će, avaj, biti odgođen te bi po novome trebao izaći 1. ožujka 2023. (zašto nisu odabrali mnogo prikladniji 1. travnja samo nebo zna). Zašto? Radi prelaska s Unreal Enginea 4 na Unreal Engine 5, a koji će „gameplay The Day Beforea učiniti još fantastičnijim!”.
Otprilike u isto to vrijeme Fntastikovci su, zgodno je za spomenuti, na svojoj internetskoj stranici ponosno objavili i kako su organizacija koja se sastoji od plaćenih (!?) i neplaćenih volontera. Potonji – koji su se bavili tričarijama poput lokalizacija igre, ali i, ne šalimo se, „bodrenja” („cheering”) ostalih članova tima – za svoj su rad umjesto novcem (jer novac, kao što je dobro poznato, bespovratno kvari ljude) bili kompenzirani „participacijskim certifikatima” te besplatnim kodovima. Također su, podjednako je zgodno za spomenuti, pokušali progurati i svoj knock off Microsoft Teamsa, aplikaciju zvanu Continent, a ova eskapada trajala je svega dva mjeseca nakon čega su sa svemrežja našeg svagdašnjeg – u ovome činu zaista je teško previdjeti predskazanje onoga što će uslijediti – uklonili svaki spomen na nju.
Jedino su se, valjda pokušavajući zadržati primamljivu patinu nedokučivosti, libili pokazati sirove gameplay clipove koje je raja sve glasnije tražila. Ovo je, pogađate, došlo kao naručeno svim onim dežurnim zlogukim sumnjičavcima koje smo već bili spomenuli, a kada je u siječnju 2023. The Day Before naprasno uklonjen sa Steama – i to, zamislite samo te slučajnosti, tik prije nego što su Fntastikovci napokon trebali objaviti novi footage – njihov broj se, očekivano, osjetno povećao. No, ako je vjerovati Fntastikovcima (spoiler: nije) i dalje nije bilo pravog razloga za brigu jer situacija je zapravo – da se časak poslužimo jednom prigodnom uzrečicom istočnih nam susjeda – bila prosta k'o pasulj. Vidite, neki nepoznati mučki provokator, zacijelo grcajući u talogu vlastite ljubomore, u međuvremenu je registrirao ime The Day Before (navodno za svoju kalendarsku aplikaciju), pa su se zbog tog sitnog grijeha propustom naši napaćeni developeri, ni krivi ni dužni, našli u neobranom grožđu. Nisu stoga, naravno, mogli objaviti ni novi trailer koji su bili obećali jer... jer... vidite zato što... zapravo, nitko ne zna zašto jer je naprosto nemoguće dokučiti kakve veze trejdmarkiranje imena ima s objavom gameplayja.
Bilo kako bilo, Fntastikovci su izlazak igre arbitrarno pomaknuli za dodatnih osam mjeseci (usput u intervjuu za IGN netaktički izjavivši da bi to učinili i bez novonastalih peripetija s trademarkom), pa je tako The Day Before, po novome, svjetlo dana trebao ugledati 10. studenog 2023. No, nepovjerenje javnosti iz dana u dan sve je više raslo, sve je više ljudi – uključujući i glavnog moderatora Discord servera The Day Before koji je jadan javno ustvrdio da sam osobno nikada nije vidio ni sekunde gameplayja – počelo sumnjati u to da igra uopće postoji.
Nastojeći umiriti poslovične uzburkane duhove, developeri su u veljači 2023. napokon objavili novi trailer koji je promptno dočekan na nož. Naime, osim što se navedeni mahom sastojao od prikaza bauljanja PC-a po polupraznom virtualnom prostoru i kriminalno sporog lootanja itema, ujedno je bio i evidentno „inspiriran” videoigrom Call of Duty: Black Ops Cold War, a ni naknadni traileri (koji su kopirali sve od filma Ja sam legenda do videoigara RDR2, GTA V, MGS V: TPP itd.) nisu bolje prošli. Uz to, kao šlag na tortu zvanu „PR katastrofa” treba spomenuti i odluku Fntastikovaca da open betu (inače obećanu u travnju), u zadnji čas zamahom čarobnog štapića pretvore u svojevrsnu closed betu rezerviranu za (još jednom, ne šalimo se) prethodno već spomenute volontere koju je, zasigurno ćete se složiti, suvišno uopće i komentirati.
Polijećemo... Houston, imamo problem!
Sat je neumorno tika-takao, pa se tako ubrzo približio listopad, a The Day Before – kojeg je od obećanog datuma izlaska dijelilo tek mjesec dana – još uvijek se nije vratio na najpopularniju digitalnu distribucijsku platformu. Fntastikovci se ovim nevažnim detaljčićem nisu dali smesti već su (još jednom, ne znamo zašto) umjesto toga obećali implementaciju dodatnih featurea. Zatim se, tjedan-dva prije launcha, The Day Before (nakon što su developeri očito uspješno stali na kraj mukama po trademarku) vratio na Steam, ali je datum njegova izlaska još jednom bio pomaknut – ovoga puta na 7. prosinac kada će zaista i postati javno dostupan... i to kao early access naslov, a o čemu prethodno nitko nije zucnuo ni slova. Potom su, samo jedan dan prije launcha, Fntastikovci sa svoga jubito kanala odlučili ukloniti većinu ranijih trailera, kao i izdati priopćenje u kojem su se paralelno zahvalili ostatcima ostataka svojih fanova te one druge, po tko zna koji put, opomenuli da prestanu širiti zločeste, zločeste glasine kako je The Day Before scam jer oni, eto, na njemu rade već pet dugih, gladnih godina.
Međutim, kada je sudbonosni dan konačno osvanuo, svekoliko gaming pučanstvo, kao što i sami znate, imalo je što i za vidjeti. The Day Before, prije svega, nije bio nikakav MMO survival već tzv. extraction shooter à la Escape From Tarkov ili, primjerice, Vigor, samo neusporedivo lošije izveden. Virtualni svijet je bio skučen i isprazan (tj. većinom lišen neprijatelja), bugova je bilo napretek (uključujući i ogromne probleme s clippingom zbog kojih su brojni igrači morali kreirati nove likove jer kad bi PC jednom propao u virtualnu mu laku zemlju to bi bilo to), serveri nisu radili, velikoj većini obećanih featurea nije bilo ni traga, random generated misije su bile besmislene i tako bliže i tako dalje, da sada ne nabrajamo unedogled. Ipak, unatoč svim mogućim, nemogućim i bizarnim problemima (primjerice, na žanrovsku problematiku Fntastikovci su „odgovorili” micanjem tagova „realistic”, „free to play”, „open world” i „massively multiplayer”), The Day Before uspio je uvjeriti čak 200 tisuća igrača (najveći broj istovremeno aktivnih igrača, pak, iznosio je podjednako impresivnih 40 tisuća) da odvoje četrdesetak dolara/eura kako bi mogli biti bogatiji za to neponovljivo videoigraće iskustvo.
A zatim je narednih dana otprilike pedesetak posto njih, vidno istraumatiziranih iskustvom igranja igre koja je ubrzo postala jednom od najlošije ocijenjenih u povijesti Steama (čak joj je i IGN dao svoju prvu jedinicu u desetak godina), Fntastikovcima postavilo ono isto antologijsko pitanje koje je Davor Bernardić jednom prilikom postavio Andreju Plenkoviću: „Di su pare?”. Steam se u ovom slučaju (kao i izdavač Mytona), mora mu se priznati, iskazao (iako nas jako zanima kakve bi bile reakcije da nije), pa je tako, ako se ne varamo, po prvi puta ikada omogućio povrat novca čak i onim igračima koji su u tom videoigraćem naslovu usporedivom jedino s Custer's Revenge ili E.T. the Extra-Terrestrial bespovratno ostavili više od dva sata svojih života. Svega, dakle, četiri dana nakon launcha, The Day Before tako je izgubio preko 90% igrača te je promptno maknut sa Steama (serveri će se, pak, trajno ugasiti 22. siječnja), internetske stranice Fntastica su se ugasile (kao i službeni Discord kanal, službeni YouTube kanal te navodni Twitter – pardon X – račun Eduarda Gotovsteva). Štoviše, sam studio izdao je priopćenje kako su, uslijed financijskih gubitaka, primorani staviti ključ u bravu.
Odgovarajući na poruku jednog od nezadovoljnika na X-u koji će ih nazvati „apsolutnom sramotom za videoigraću industriju”, jedan do braće iznijet će zaključak kojem teško da se može bilo što pametnoga pridodati: „This was our first big experience. Shit happens.”.
Ergo, dragi čitatelji, jebiga, događa se iliti kada je The Day Before posrijedi nikakva pilula za dan poslije neće vam pomoći...
Neodgovorena pitanja
Iako je čitava priča (po nama dostojna jednog holivudskog filma, ako ne i franšize) oko The Day Beforea od samog početka bila mutna i iako vrlo vjerojatno nikada nećemo saznati što se točno događalo iza kulisa, dotična ovdje zapravo ne staje već, vjerovali ili ne, postaje još mrvicu začudnija.
Kao prvo, nekolicina ambicioznih redditovaca/steamovaca (s očito previše slobodnog vremena) neposredno po izlasku igre bacila se na kompiliranje raznoraznih asseta koje su developeri koristili u izgradnji ovog Frankensteinovog čudovišta. Ispostavilo se, ako je za vjerovati navedenima, da Fntastikovci barem u ovom pogledu nisu žalili truda, odnosno da su uistinu izdali svojevrsni best of asseta dostupnih na Unreal storeu - uključujući kako UI elemente, modele likova i inventory screenove, tako i sam grad (središnju mapu) u kojem se igra odvija, tj. American City Packs (Bundle). Ovo samo po sebi, jasno, ne bi bilo problem, ali između ostalog otvara pitanje što su to točno developeri, dovraga, navodno radili pola desetljeća.
Bizarna anomalija u magnetskom polju pronađena duboko ispod legendarnog jezera
Kao drugo, kako to da su Fntastikovci zatvorili studio zbog manjka financijskih sredstava svega četiri dana nakon izlaska igre, ako se zna da Steam zaradu isplaćuje sa „zaostatkom” od 30 dana nakon kraja kalendarskog mjeseca (također, kada se odbiju refundovi Fntastikovcima bi i dalje, barem u tom trenutku, ostalo par milijuna dolarčića profita) i ako im je development cost, izgledno je, bio relativno nizak? Isto tako, kako je otkrio gospodin po imenu Aloysius Low (Yahoo News!), osim što su Fntasticovi uredi u Singapuru (jer dotični su svoju specijalnu videoigraću operaciju vodili iz sjedišta u Singapuru kako bi, navodno, izbjegli sankcije nametnute Rusiji zbog njihove specijalne vojne operacije u Ukrajini) bili, ukratko, fiktivni, studio je u 2023. godinu ušao s otprilike milijun dolara na bankovnom računu.
Kao treće i posljednje, kakvoj su se to točno velikoj završnici Gotovstevi nadali? Tko je bio njihova prava meta? Sami igrači, barem inicijalno, nisu mogli biti jer Fntastic niti je koristio crowdfunding niti je The Day Before bilo moguće kupiti prije izlaska, tj. nije bilo pre-ordera. Ako je pak, inicijalna meta bio izdavač, tj. Mytona, postavlja se pitanje kako je moguće da dotični nije imao kakav-takav uvid u katastrofalno stanje u kojem se The Day Before nalazio? Jesu li možda Fntastikovci mislili kako će im stvar na neku foru ipak proći, pa će igru (ne znamo, doduše, kako) u mjesecima nakon launcha iz ružnog pačeta nekim samo njima znanim alkemijskim postupkom pretvoriti u prekrasnog labuda? Ili naša (nadamo se) neponovljiva braća, vođena krilaticom „što bude, bit će”, možda uopće nisu razmišljala o posljedicama svojih poteza, pa su takvi nesmotreni i nekompetentni pokrenuli lavinu koja će kulminirati jednom od najvećih videoigraćih afera tekućeg nam stoljeća?
Što bi rekao dobri, stari Dobriša Cesarić: K'o zna, ni'ko, ni'ko ništa ne zna, krhko je znanje...
AUTOR: Kristian Komorčec