Zašto se vozači Formule 1 važu nakon utrke?
Na kraju svake utrke Formule 1, vozači se moraju vagati u posebnom prostoru. Ova praksa nije samo formalnost, već ima ključnu ulogu u održavanju poštenih utrka, ali i očuvanju zdravlja vozača.
Kontrola težine zbog tehničkih propisa
Jedan od glavnih razloga zbog kojih vozači moraju stati na vagu nakon utrke je provjera minimalne težine bolida i vozača. Prema pravilima FIA-e (Međunarodne automobilističke federacije), ukupna težina bolida s vozačem mora biti najmanje 798 kg, uključujući gorivo i vozača s opremom. Ova težinska granica postavljena je kako bi se osiguralo da svi natjecatelji imaju jednaku šansu u natjecanju, bez obzira na težinu bolida ili vozača. Ako se otkrije da je težina ispod ovog limita, to može rezultirati diskvalifikacijom ili kaznama za tim.
Gubitak težine tijekom utrke
Drugi razlog vaganja vozača odnosi se na zdravstvene i fizičke aspekte. Vozači Formule 1 mogu izgubiti između 2 i 3 kilograma tekućine tijekom jedne utrke zbog znojenja. To se posebno odnosi na utrke vožene u ekstremnim vremenskim uvjetima, kao što su one u tropima ili na stazama s visokom razinom vlage. Na primjer, na VN Katara 2023., zbog ekstremnih vrućina, vozači su izgubili znatno više tekućine, a neki su vozači, npr. Logan Sargeant, morali odustati zbog zdravstvenih problema.
Zašto je važno pratiti tjelesnu težinu?
Vaganje vozača Formule 1 nakon svake utrke ključan je korak koji osigurava poštivanje tehničkih pravila, ali i zdravlje vozača. Gubitak previše tekućine može dovesti do dehidracije, što može uzrokovati ozbiljne probleme poput smanjenog kapaciteta za donošenje brzih odluka, umora i u najgorem slučaju, kolapsa. Zato su timovi i FIA vrlo oprezni kada je u pitanju zdravlje vozača. Tijekom utrke, vozači piju vodu kroz posebne sustave u bolidu, ali čak i uz te mjere, važno je procijeniti koliko su tekućine izgubili nakon utrke kako bi se planirao pravilan oporavak i rehidracija.