Sljedeći put kada uđete u supermarket dobro poslušajte što puštaju na radiju: U pitanju je zanimljiv trik
Prema istraživanju alata za praćenje potrošačkih navika Finder, prosječna obitelj potroši između 72 i 200 eura po posjeti trgovini. To je dijelom posljedica inflacijecijena hrane koja trenutno iznosi 3,8 posto, ali i marketinških strategija koje supermarketi koriste kako bi privukli pažnju kupaca i povećali njihovu potrošnju.
Profesorica marketinga sa Sveučilišta u NSW-u, Nikita Garg, za SBS je izjavila kako supermarketi koriste različite strategije kako bi potaknuli kupce da provedu više vremena u trgovini i na kraju potroše više novca. Ključni proizvodi poput mlijeka, kruha, sira i svježeg voća i povrća često se postavljaju na različita mjesta kako bi kupci morali proći kroz cijelu trgovinu, objašnjava Garg. Također, trgovine koriste zvukove i druge senzorne elemente kako bi usporile kretanje kupaca.
Hrvati ove namirnice obožavaju, ali nisu svjesni koliko je opasna: 'Izbjegavajte ih, pune su masti i šećera'
"Supermarketi imaju vlastite glazbene kanale koje prilagođavaju prema dobu dana i godišnjem dobu kako bi potaknuli kupce da se kreću sporije ili brže, ovisno o potrebama i izgledu trgovine," objasnila je profesorica Garg.
Istraživanje tvrtke za financijsko planiranje KDM Financial pokazuje da 64 posto kupaca impulzivno kupuje dok su u trgovini. Jedan od načina za izbjegavanje impulzivne kupnje i prekoračenja proračuna je sastavljanje popisa i pridržavanje istog. "Važno je razmisliti hoćete li stvarno koristiti proizvod prije nego što ga kupite, čak i ako je na sniženju. Hoćete li ga doista potrošiti prije nego što istekne?" dodaje Garg.
Kontroverzne promotivne ponude
Ova otkrića dolaze u trenutku kada se glavni supermarketi u Australiji suočavaju s optužbama za potencijalno obmanjujuće promotivne ponude koje često nude male ili nikakve stvarne popuste. Istraživanje grupe za zaštitu potrošača Choice pokazuje da je jedan od četiri kupca imao poteškoća s prepoznavanjem kada etiketa u supermarketu predstavlja stvarnu uštedu na uobičajenoj cijeni proizvoda.
Više od 1000 potrošača diljem Australije sudjelovalo je u istraživanju koje je analiziralo promotivne cijene u trgovinama Woolworths, Coles i Aldi. Oznake poput "dolje dolje", "cijena za članove" i "cijene su pale" često su zbunjivale kupce. Posebno je oznaka "do isteka zaliha" u Colesu izazvala najviše zabune. Coles tvrdi da ova oznaka pruža kupcima priliku za kupnju artikala dostupnih samo kratko vrijeme, no prema Choiceu, trećina kupaca misli da su označeni proizvodi na popustu, dok druga trećina nije sigurna.
Brojni restorani vas možda varaju uz pomoć lukavog trika: 'Time vas tjeraju da potrošite više'
Izvješće također pokazuje da oznaka "cijena za članove" u Woolworthsu uzrokuje značajnu zabunu, s gotovo trećinom kupaca koji pogrešno vjeruju da je proizvod na sniženju. Jarko ružičaste oznake "novo" također su zbunjivale kupce, s 7 posto ispitanika koji su mislili da su ti proizvodi na popustu.
Woolworths tvrdi da naporno radi na jasnom i točnom označavanju cijena, dok Choice poziva na veću transparentnost kako bi potrošači mogli donositi informirane odluke. Australska komisija za tržišno natjecanje i zaštitu potrošača (ACCC) trenutno istražuje prakse određivanja cijena u australskim supermarketima.