ZAŠTITA POTROŠAČA: Po zakonu imate garanciju od 2 godine na sve proizvode!

Nedavno smo razgovarali s jednim nezadovoljnim kupcem Apple proizvoda. Objasnio nam je da je nezadovoljan zato što je trgovac od kojeg je kupio uređaj istaknuo samo garanciju na godinu dana, iako bi garancija trebala trajati najmanje 2 godine, po hrvatskom Zakonu i zaštiti potrošača - koji je usklađen s pravnim aktima Europske unije.
Činjenica da je trgovac naglašavao garanciju od godinu dana nije toliko problematična - no činjenica da je negirao zakonsku garanciju od 2 godine, ili nije bio upoznat sa zakonom, svakako je.
Spomenuti trgovac koji nije bio upućen u Zakon o zaštiti potrošača nije iznimka, a upućeni kupac također spada u manjinu. Nakon što je trgovac odbio uvažiti garanciju - vjerojatno jer nije znao za istu - kupac je uputio prigovor državnom inspektoratu putem stranica za zaštitu potrošača.
Pročitajte kako uputiti prigovor na službenoj web stranici Republike Hrvatske.
Što je Zakon o zaštiti potrošača?
Radi boljeg razumijevanja, nastavit ćemo koristiti Apple kao primjer u nastavku teksta.
Zakon o zaštiti potrošača vas štiti od plaćanja neispravnih proizvoda tako što vam daje garanciju od 2 godine na sve proizvode koje kupite od pravnog subjekta. Ovaj vam zakon osigurava mogućnost besplatne zamjene ili popravka uređaja, ili povrata novca - ako se dokaže neispravnost proizvoda.
No naravno, nije sve tako crno-bijelo.
Ako kupljeni proizvod postane neispravan unutar 6 mjeseci, pretpostavka je da je problem postojao kad ste zaprimili, odnosno kupili robu. Trgovac može dokazati suprotno ukoliko je npr. vaš mobitel fizički razbijen ili je vidljiva šteta od vode.
No ako vaš proizvod postane neispravan nakon 6 mjeseci, i dalje ćete imati pravo na povrat, zamjenu ili popravak bez nadoplate, no morat ćete sami dokazati da je problem postojao u trenutku kad ste kupili proizvod, odnosno da vam je prodan neispravan. U tom slučaju, vjerojatno ćete morati pozvati stručnjaka da to dokaže, ukoliko je istina.

Ova zakonska garancija kreće vrijediti od trenutka izdavanja računa u slučaju fizičke kupnje ili od trenutka dolaska proizvoda na vašu adresu u slučaju dostave. Stoga obavezno čuvajte račune!
Ako ste proizvod kupili putem interneta ili izvan trgovine, imate pravo otkazati i vratiti tu narudžbu u roku od 14 dana, iz bilo kojeg razloga i bez obrazloženja. Ovo pravilo ne vrijedi za fizičke trgovine.
Sve mimo Zakona o zaštiti potrošača, npr. AppleCare+ garancija je komercijalna garancija te ne može zamijeniti niti skratiti najmanje dvogodišnje jamstvo koje uvijek imate na temelju pravila EU-a.
Više informacija pročitajte na službenim stranicama EU.
Koja je razlika između pravne i komercijalne garancije?
Kada kupite Apple proizvod, trgovac će vam vjerojatno kao dodatni benefit spomenuti Ograničeno jednogodišnje jamstvo tvrtke Apple.
Apple vam ovim jamstvom nudi garanciju za sve nedostatke materijala i izrade za hardverski proizvod i opremu marke Apple u originalnom pakiranju kada se upotrebljavaju u skladu s korisničkim priručnicima tvrtke Apple, tehničkim specifikacijama i drugim objavljenim smjernicama za proizvode tvrtke Apple u razdoblju od jedne godine od datuma originalne kupnje u maloprodaji od strane krajnjeg kupca.
Više o njihovoj garanciji pročitajte na službenoj web stranici Applea.
Osim Ograničenog jednogodišnjeg jamstva, Apple svojim korisnicima nudi i AppleCare, kojim možete dodatno osigurati svoj uređaj te produžiti komercijalnu garanciju na dvije godine.
Najveća razlika u ovom slučaju između pravne i komercijalne zaštite je to da se komercijalna garancija naplaćuje, pokriva veće štete i lakše ju je iskoristiti.

Ako ste primijetili neispravnost proizvoda unutar 6 mjeseci, u većini slučajeva će vam to pokriti i komercijalna garancija, odnosno nećete se morati pozivati na pravnu garanciju. No u slučaju da primijetite da vam je proizvod neispravan nakon npr. godinu dana, a komercijalna garancija vam je istekla, morat ćete si dati truda da iskoristite pravnu garanciju. U tom slučaju ćete morati dokazati da je proizvod bio neispravan kad ste ga kupili npr. zbog nekvalitetnih materijala. U prenesenom značenju, morat ćete skoro sigurno nekom drugom platiti da dokaže da je postojao problem s proizvodom u trenutku kupnje.
Provjerite pokriva li pravna garancija vaš proizvod na službenoj stranici EU.